Nutri Tipp

Tápanyag megőrzés

Egészség, öröm és aktivitás

2014. május 31.

Nutri

A modern világunkkal együtt a gasztronómia is jelentősen fejlődik. Ma már többen odafigyelnek arra is, hogy az ízek mellett megmaradjon az étel tápanyagtartalma a sütés, főzés folyamán. A magas hőfokkal történő készítéskor rengeteg lényeges forrás elvész a hozzávalókból és a sok tápanyag, vitamin például a főzőlébe kerül, érdemes tehát azt is felhasználni.

Nézzünk meg néhány praktikát melyek segítségével megőrizhetjük az étel vitamintartalmát főzés közben.

A zöldségekből készült főzelékek köztudottan gazdag vitamintartalommal rendelkeznek, persze csak akkor, ha odafigyelünk az előkészületekre és az elkészítésre is. Előkészületeknél fontos megemlíteni, bizonyos vitaminok (például a C-vitamin is ide tartozik) vassal történő érintkezéskor sajnos elpusztulnak, ezért figyeljünk arra, hogy lehetőleg ne vasból készült eszközöket használjunk. Arra is figyelemmel kell lennünk, hogy ezek a vitaminok az oxigén hatására is megsemmisülnek, tehát fedett edényben történjen a főzés, lehetőleg ne túlzottan hosszú ideig. Legyünk tekintettel a vízre is. Lepje el teljesen az főzeléket.

Persze ne csak a főzelékfélékről ejtsünk szót, hiszen emberi szervezetnek nagy szüksége van a húsok fogyasztására, melyek szintén többféle vitamin forrásaként szolgálnak. Hogyan őrizzük meg a vitamintartalmukat? Húsleveseknél például a főzést kezdjük hideg vízben. Ilyenkor a főzendő anyag íze és tápanyaga mind a főzőlébe kerül, mely megadja a leves finom ízét. Ha forró vízben indítjuk a főzést, akkor a hús rostjai összehúzódnak, ennek következtében nem oldódik ki a tápanyaga, zamata.

Amennyiben sült húsokat készítünk, akkor viszont pont azzal tudjuk megőrizni az étel tápanyagértékét, ha forró zsiradékban forgatva elősütjük. Ezzel gyorsan lezárjuk a pórusokat és sütésnél, párolásnál nem vésznek el olyan nagy mértékben a benne lévő jótékony anyagok.

Persze ha az ételkészítés folyamán nem szeretnénk alkalmazni a vitaminpusztító magas hőmérsékletet (a salátáknál például erre nincs szükség), akkor válasszuk a nyers előkészítést. Így a tápanyagok biztos, hogy benne maradnak az ételeinkben.

Ha ezen felül szeretnénk még jobban megnövelni a fogyasztott táplálék vitamintartalmát, akkor az elkészítéskor használjunk olyan hozzávalókat, melyek gazdag forrásként szolgának. Ilyen lehet például a Tolle által előállított Vitál Tej, mely rendkívüli vitaminbázis. Tartalmaz A, E, valamint B3, B6, B9 (Folsav) és C vitaminokat, valamint extra kalciumot és magnéziumot is. Azt persze mindig tartsuk szem előtt, hogy a hosszabb ideig fennálló magas hőmérséklet a tej esetében is rossz hatással van ezekre a vitaminokra.

Használjuk ki a konyhában az újonnan megszerzett ismereteket, és segítségükkel főzzünk egészségesebben, ízletesebben.